Skip to main content

Bra att veta, avbokningsvillkor etc.

Tips inför er resa

  • Ta med hörlurar så ni kan lyssna på något via dom om ni vill se film eller lyssna på musik, ljudbok.
  • Om ni lägger ut på sociala medier, nämna gärna #kagansbuss eller @kagansbuss!
  • Ta kontakt-Det är resenärerna som gör resan!
  • Öronproppar, stödstrumpor och nackkudde, var snäll mot din kropp.
  • Vid övernattning längs vägen, ta med en mindrfe övernattningsväska så slipper ni ta ut den stora resväskan och ta upp sent på rummen och släpa fram och tillbaka till bussen.
  • Pass, biljetter och kort! Inom Norden räcker det med körkort men i Europa och FRÅN Tyskland in i Danmark gäller pass eller Svneskt ID-kort, inte svenskt körkort!
  • Valuta! På de flesta ställena vi besöker tar man kort men lite kontanter i Euro kan vara bra att ha. Exempelvis på julmarknader i Tyskland är de mycket enklare med kontanter i Euro. Billigast brukar att ta ut i lokal "Minuten automat" men det är inte fel att ta ut innan på hemmaplan. Man kan ta ut på båtarna också vid överfart.

Bokning, biljett och betalning

Betalning görs via bankgiro insättning, Swish eller via Klarna (läs mer om Klarna längre ner).
Anmälningsavgiften är 500:- eller 1000:- per person beroende på resa. Detta belopp dras av på slutpriset.
Anmälan är bindande så snart den skriftliga eller muntliga beställningen är gjord. De allmänna resevillkoren och Kagans Buss särskilda resevillkor börjar då gälla. Resenären är skyldig att själv kontrollera sin bokningsbekräftelse för att undvika missförstånd. Anmälningsavgiften ska betalas inom 10 dagar. Slutlikviden erlägges senast 40 dagar före avresan. 
För bokning senare än 30 dagar före avresa skall hela resans belopp betalas omgående. Viktigt att man betalar anmälningsavgiften och slutbetalningen enligt resans villkor och det står på bokningsbekräftelsen. Bokningsbekräftelsen får man via email och sms efter genomförd bokning och om man inte mottagit den måste man kontakta Kagans Buss snarast. Önskar man bokningsbekräftelsen via posten istället tillkommer en miljöavgift på 15:- per bokning.
I och med erlagd anmälningsavgift godtar resenären de resevillkor vi tillämpar.

Öppet köp

Kagans Buss erbjuder kostnadsfri avbeställning 7 dagar efter bokning dock minst 35 dagar före avresa.
Eventuell preliminärbokning försvinner automatiskt efter fem dagar.

Bankgiro

Inbetalning till BG nr:5600-9293
Uppge ert bokningsnummer, inget annat i meddelande rutan.

Klarna

Kagans Buss använder sig av Klarna Checkout och erbjuder flera alternativ för betalning. Betala hur du vill i något av följande alternativ:
– Direktbetalning från bankkonto
Med Klarna direktbetalning betalar du din resa direkt från ditt bankkonto som du bekräftar med BankId. Du ansluter enkelt ditt konto till Klarna genom bankid, första gången du gör ett köp. Pengarna dras efter 1-3 bankdagar.
– Kortbetalning med VISA, Mastercard och Amex
– Betala senare – inom 14 dagar eller i slutet av nästa månad
Boka din resa med ett klick och betala senare via faktura. Betala senare finns som två alternativ – betala inom 14 dagar eller i slutet av nästa månad. Faktura kommer via mejl eller i Klarnas app.
– Betala i din egen takt. Dela upp med Klarna
Betala din resa i din egen takt. Klarna erbjuder dig att dela upp din resa i 6-36 månader.
Frågor gällande din betalning?
Hör av dig till Klarnas kundservice vid frågor angående din betalning. Logga in i Klarnas app eller på följande länk: https://www.klarna.com/se/kundservice/
Här kan du läsa om Klarnas betalningsvillkor.

Avbeställning- och avbokningsvillkor

Avbeställningskostnad per person och grupper/förbeställning:
- Mer än 40 dagar före avresa: Exp. avgift 200:- + anmälningsavgiften
- 40-21 dagar före avresa: 50% av resekostnaden
- 20-7 dagar före avresa: 75% av resekostnaden
- mindre än 7 dagar före avresa: 100% av resekostnaden

GÄLLER RESOR MED FLYG med i resan:
- Mer än 50 dagar före avresa: Exp. avgift 200:- + anmälningsavgiften
- 50-31 dagar före avresa: 50% av resekostnaden
- 30-7 dagar före avresa: 75% av resekostnaden
- mindre än 7 dagar före avresa: 100% av resekostnaden

Gäller ej teater- och evenemangsresor. OBS! Vid teater- och evenemangsresor återbetalas inte biljetten.
Vid vissa kryssningar gäller andra villkor. Kontakta oss för mer information.

Vi på Kagans Buss har valt att inte sälja avbeställningsskydd. Kolla med ert försäkringsbolag och även med er bank om ni har något genom dem annars kan ni kanske uppgradera er försäkring. Dock måste ni göra detta innan ni betalar något på resan.

Viktig information

Viktig information för dig som reser med Kagans Buss.​​​​​

  • Spara ditt deltagarbevis. Där står bland annat avresetiden från din hemort.
  • Avbeställningsskydd ingår ej.
  • Glöm inte att ta med giltigt pass eller nationellt ID-kort och försäkringskassans utlandskort när du reser utanför Norden. Körkort gäller ej som giltig id-handling.
  • Kontrollera din reseförsäkring.
  • Vi har rätten att i efterhand kräva extra pengar på bokad buss om där är ovanligt mycket städning och nerskräpning.
  • Kränkning som sker oansvarligt debiterar vi oavkortat med 2000:-

Önskemål

Det är viktigt att ni vid bokning att ni vid bokning av resan meddelar oss speciella önskemål som rör till exempel allergier, rökfria rum m.m.  Önskemål om rum eller hytter bredvid varandra försöker vi att tillgodose, men inget vi kan garantera.

Programändringar

Vi reserverar oss för eventuella tidsändringar som ligger utanför vår kontroll så som färje-, kryssnings- och flygtider. Det är ungefärliga tider som är noterat då resan påverkas utav trafik och väderleksförhållanden. 
När det gäller öppettiderna i t.ex. butiker, restauranger och muséer kan påverkas av nationella helgdagar.  

Måltider

Under de flesta utav Kagans Buss resor ingår det måltider och det står under varje resa vad som ingår. Menyerna bestäms utav hotellen. Om ni önskar specialkost meddela oss det vid bokningstillfället.

Bagage

Max en väska och ett handbagage per person. Maximal vikt inklusive inhandlade varor , se separat resa. Resenären ansvarar själv för sitt bagage och inhandlade varor samt märkning av dito. Försvunna kollin och väskor ersätts ej. Se vad ert försäkringsbolag täcker. På resor med flyg gäller andra villkor - se information på flygbolagets hemsida.

Barn

Barnrabattan är varierande beroende på vilken resa det gäller. Barnets ålder räknas generellt t.o.m. 11 år.

Försäkring

Vid resa utanför Norden rekommenderar vi att medtaga Försäkringskassans kort som visar att du är sjukförsäkrad i Sverige. Det är resenärens skyldighet att själv ta reda på vad som ingår och att se till att man har en bra reseförsäkring om något oförutsett inträffar. Kontrollera med ert försäkringsbolag vad de täcker. Viktigt är att flygtransport hem ingår vid sjukdom – detta är viktigt att ha även i de länder Sverige har avtal med. Kagans Buss kan inte svara på vad försäkringarnas villkor.

Platserna på bussen

Vi gör en platsindelning på de flesta utav våra flerdagarsresor. Platserna har man sedan under hela resan. Om ni har särskilda önskemål på grund av att ni reser i ett större sällskap, åksjuka eller liknande försöker vi i största möjliga mån tillgodose dem. Meddela oss vid bokningen.

Boendet och rummen

I resans pris ingår del i tvåbäddsrum med dusch/wc. Standard 3 + eller 4 om inget annat anges.
Beakta att standarden kan variera från olika länder. Undantagsvis kan så kallade kombirum användas (enkelrum med extrabädd) eller grand-lit (dubbelsäng med gemensamma sängkläder). Trots detta kan standarden vara något lägre på enkelrum. På vissa hotell kan det förekomma skillnader mellan rummens storlek, utrustning och utsikt. Fördelningen och placeringen av rummen görs ett par dagar i förväg av hotellen. 

Vid boende på övernattningshotell är det bra att ha packat ett handbagage för de sakerna som man behöver under den övernattningen.

Enkelrumstillägg

Enkelrumstillägg är en kostnad om man vill bo en person i ett rum. Detta är en kostnad som hotellet tar. Enkelrumstillägg tillkommer även om en rumskamrat avbokar innan avresa. Enkelrummens standarden kan vara något lägre.

Klagomål

Vi hoppas att du inte finner anledning att klaga på våra resor. Eventuella fel och brister ska först och främst anmälas till personalen på vår buss så att de har möjlighet att avhjälpa felet. Klagomål till oss skall ske skriftligt senast 30 dagar efter hemkomst.

Garantier

Vi har ställt lagstadgad garanti hos Kammarkollegiet vilket innebär att våra resenärer har skydd och rättigheter enligt gällande bestämmelser. Hemsida: kammarkollegiet.se

Utflykter

På flera utav våra resor ingår utflykter. I faktarutan för varje resa anges vad som ingår. Jämför gärna då vi har valt att inkludera det mesta i våra resor.

Anslutningorter och påstigningsplatser

I våra resor ingår det påstigning på våra asnlutningsorter. Under varje resa ser ni vilka anslutningsorter och påstigningsplatser vi har för just den resan. Tider för påstigning meddelas vid bokning och finns med på bekräftelsen som fås efter bokningen. Avresetiderna som står på avresetabellerna och som skickas ut på bekräftelsen är preliminära. Kom alltid i god tid till bussen. Om bussen inte kommit 15 minuter efter avgångstid ring 0709-20 90 89. 

Våra reseledare

På en del utav våra resor medföljer en reseledare. Förutom deras kunskaper om resmålet är de omtyckta för att de är glada och serviceminded vilket är en viktig del för oss på Kagans Buss och det gäller även våra chaufförer.

Bussarna

Vi satsar på det bästa i i bussväg när det gäller kvalitét och komfort. Vi satsar även  på tätare service, var 5000:e mil, och det innebär att vi aldrig blir stående längs vägen. Vi satsar på kvalité rakt igenom. Våra långfärdsbussar är utrustade med toalett, klimat-anläggning, el-uttag eller USB-laddning vid varje dubbelsäte, mediaspelare med massor av filmer att välja mellan, fri Wi-Fi i Sverige etc. Alla bussarna är miljöklass Euro 5 eller 6.
Kaffekokare finns, dock inte inne i bussen.

Grupprabatt

Grupper om minst 10 personer på ordinarie resa och där gruppen bokats och betalas gemensamt erhåller rabatt. Tag kontakt med kontoret för ytterligare information.

Minimiantal

Inställande av endagsresa på grund av för få deltagare meddelas senast fem dagar före avresa. På 2-3 dagarsresa meddelas resenären senast 14 dagar före avresa. Längre resor senast 28 dagar före avresa. Minimiantal för resornas genomförande är normalt 30 personer.

Kvarglömda effekter

Om du glömt något i bussen förvaras färskvaror 1 dygn. Övriga saker i 14 dagar därefter skänker vi bort det.

Pass och visum

För utomnordiska resor skall resenären vara försedd med pass (giltigt minst 6 månader efter hemkomst) eller nationellt id-kort. Resenären svarar själv för att nödvändiga visum och andra handlingar ordnas.

Privata utgifter

Som resenär är man skyldig att före avresan från hotellet betala sina privata utgifter, såsom telefon, drycker, minibar, filmer etc. Ev. efterdebitering från hotellet ska bekostas av resenären.

Utlandsinfo

Tag gärna kontakt med respektive lands turistbyrå om du önskar mer information t.ex. kartor eller broschyrer gällande din resa. De flesta utländska turistbyråer finns representerade i Stockholm.

Valuta- och programändringar

Vi reserverar oss för ev. prishöjningar p.g.a. förändringar av valutakurser, oljepriser, skatter, avgifter m.m. som ligger utanför vår kontroll. Ändring av hotell m.m. kan förekomma.
Vi reserverar oss även för eventuella tidtabellsändringar som ligger utanför vår kontroll så som färje-, kryssnings- och flygtider. Detta kan medföra att programmet kan ändras.

Arrangörens ändringar före avresan

Vi reserverar sig för eventuella prisändringar som ligger utanför vår kontroll såsom valutaförändringar, väg- och/eller flygplatsavgifter/skatter, bränsletillägg etc.
En resa kan ställas in pga. yttre omständigheter som t.ex. stängda gränser, UD:s avrådan, force majeure (strejk, krig, annan katastrof etc.) eller otillräckligt med resenärer.

Ändring av priset

Om det inträffar kostnadsökningar för arrangören efter att avtalet har blivit bindande får arrangören höja priset för resan med ett belopp som motsvarar kostnadsökningarna om de beror på:
(a) ändringar i tullar, skatter eller avgifter gällande de tjänster som ingår i resan, eller
(b) ändringar i transportkostnader
(c) ändringar i valutakurser som påverkar arrangörens kostnader för resan.

Om t.ex. en avgift enligt ovanstående punkter (a-c) ökar med minst 100:- för varje resenär, får priset  för resan höjas med samma belopp. Arrangören är skyldig att redovisa hur prishöjningen beräknas om resenären begär det. 

Resans pris kan även sänkas om arrangörens kostnader (om skälen beror på något av det i ovanstående punkter a-c) minskar med sammanlagt minst 100:- för varje resenär.

Egen arrangerad resa

Vid egen arrangerad gruppresa gäller särskilda villkor.

GDPR

Enligt GDPR får man inte skicka ut register, MEN vi skickar oftast ut påstigningslista och platslista innan avresa till alla resenärer. Vill man ej vara med på denna lista får man meddela oss det och då får man inget utskick innan resa och man håller själv reda på tider  och annan information. 

Inställda shower/konserter/idrottsevenemang

Med anledning av Sanna Nielsens inställda shower på Hamburger Börs mars 2019 har vi denna information gällander artister, konserter, matcher etc. som ställer in på grund av olika anledningar:
Ställer artisten/arrangören in showen/konserten/matchen äterbetalas biljettpriset för showen/matchen. Resten av resan genomförs ändå om vi måste göra det och återbetalas ej.


Vi reserverar oss för eventuella tryckfel eller ändringar efter publicering.